Phu Quoc

12 maart 2014 - Phu Quoc, Vietnam

Vrijdag 7 t/m dinsdag 11 maart

Vrijdag staan we vroeg op en ontbijten heerlijk aan het strand. We worden om 08:30 uur opgepikt door de gids, voor onze vis- en snorkeltour. Zoals het een toeristische excursie betaamt, stoppen we eerst een kilometer verderop van ons hotel, bij een parelboerderij. Het is 5 minuutjes interessant, om te zien hoe ze embryo's in een oester planten, en wat dus na een x-aantal jaar uitgroeit tot een parel. Daarna worden we door een enorme verkoophal geleid, met duizenden parelsieraden. Helaas voor de verkopers werken hun technieken enkel averechts, dus gaan we zonder aankoop de deur uit. Op naar het haventje waar we per boot vertrekken naar wat eilanden onder Phu Quoc. We blijken de enigen op de boot te zijn, een privetour dus, best luxe. We gaan bovenop het zonnedak zitten en genieten van de tocht, en het heerlijke weer. Onderweg stoppen we eenmaal langs een soort drijvend viswinkeltje, waar de stuurman een zooi zeeëgels afhaalt. Het anker wordt een stukje verder uitgegooid, en de gids overhandigt ons 2 hengels. Ach ja, old fashioned hengels, een draad op een molen, meer is het niet. Er wordt wat verse inktvis als aas aan het haakje gedaan, en uitgooien maar die hengels. We hebben er weinig vertrouwen in, maar als snel krijgen we er plezier en handigheid in. Het resulteert in een score van 8 visjes gevangen door Ferenc en ik, en nog een stuk of 7 door de bemanning. Echt leuk om eens gedaan te hebben. We varen een stukje verder, tot we bij de eilanden komen, daar gaat het anker weer uit. We zijn niet de enige toeristenboot hier, onze buurman is een Japanse karaokeboot, kattengejank dus. Snorkels op, en het water in, visjes en koraal kijken. Het water is wat troebel, maar we zien wat leuke visjes en mooi koraal. Na een half uurtje houden we het voor gezien en klimmen weer aan boord. Daar blijkt een heerlijke verse lunch voor ons bereid te zijn door de bemanning, inclusief onze eigen vangst en de opgehaalde zeeëgels. We hebben zitten smullen van al het seafood. Na de lunch varen we terug richting het haventje, waar we per auto verder gaan richting Bai Sao, het mooiste strand van Phu Quoc. En dat is het, prachtig helder water, en wit, fijn zand. Hier genieten we een uurtje, om vervolgens terug te worden gebracht naar ons resort. Al met al was het een leuke trip, prima dagje op, in en aan de zee gehad. We eten lekker aan het strand van ons resort, en doen nog wat drankjes. We taaien erna af naar ons fijne hutje.

De zaterdagochtend zijn we al vroeg wakker, het bed is nogal hard namelijk, dus na een tijdje draaien we meer dan we slapen. We hebben vandaag geen plannen, en verplaatsen ons voornamelijk van hutje naar strand, naar zee, naar bar, en weer naar het hutje. Heerlijk zo relaxt, een beetje zwemmen, lezen, fotootjes schieten en af en toe wegdommelen. We besluiten om voor de avond een taxi te pakken richting het stadje, om daar wat rond te lopen en wat te eten. We worden afgezet bij de night market, waar we onze ogen uitkijken. Allerlei restaurantjes met een enorm aanbod aan verse vis, alles wordt bereid op de BBQ. Je kiest je eigen vis, dat wordt afgerekend op gewicht, het gaat de grill op en uiteindelijk aan tafel gebracht om van te smullen. Er ligt genoeg geks om het kiezen: padden, slang, murene, haai, rog, schelpen, krab, garnalen, oesters, kreeft... Ga zo maar door! We kiezen voor lekker grote garnalen. Die liggen binnen 10 minuten goed bereid op ons bordje en smaken perfect. Ferenc vindt dit zo leuk, op deze manier uit eten gaan, dat we besluiten morgen terug te komen, dan gaat Ferenc wat spannenders kiezen. We drinken nog wat cocktails bij een barretje verderop, en lopen via het strand terug naar ons resort. We zien flink wat krabbetjes die vliegensvlug de zee in schieten zodra wij dichterbij komen. We drinken nog een cocktail aan het strand van het resort, en FaceTimen met Quint en Isabel. Echt een leuke uitvinding! Voor we ons bed induiken, krijgt Ferenc het aan de stok met onze huisbrulkikker. We hebben een vijvertje voor ons hutje, en daar woont een kikkerstel. Herrie dat die beesten maken, niet normaal. We vallen uiteindelijk in slaap door gebruik te maken van onze oordopjes.

De zondag verloopt eigenlijk vrijwel hetzelfde als de zaterdag, zo min mogelijk activiteit, zo veel mogelijk luieren en luxe. We pakken 's avonds weer een taxi naar de night market, waar we bij hetzelfde restaurantje aanschuiven. Ferenc gaat richting de waterbakken om een spannende dagvangst uit te kiezen, ikzelf ben minder heldhaftig en ga voor de big tigerprawns. Ferenc kiest uiteindelijk voor een haaitje van 350 gram die hij zelf heeft uitgekozen. Een stukje van zo'n haai kan je niet kiezen, je moet de hele vis nemen. de prawns liggen binnen no time op ons bord en zijn prima. Een kwartiertje later volgt de haai van Ferenc. Het ruikt raar en ziet er niet aantrekkelijk uit, met ogen en voelsprieten nog zeer duidelijk zichtbaar. Ferenc zet door en eet al het eetbare er van op, het heeft niet heel veel smaak. Maar hij kan wel zeggen dat hij haai heeft gegeten! We doen nog ergens een drankje, en lopen via de hoofdweg met allemaal restaurantjes terug naar ons resort. We scoren onderweg nog wat biertjes en een fles wijn, en nemen dit mee naar de strandbedjes aan het strand. Hier drinken we nog wat en genieten van het geluid van de zee en de sterrenhemel. De rode wijn blijkt helaas een miskoop, ach, niet geschoten is altijd mis!

Maandag; onze laatste relaxdag is aangebroken. Echt bizar hoe snel zo'n maand voorbij gaat, het is echt waar... Time flies when you're having fun. We doen weer zo min mogelijk, zoveel mogelijk zon pakken voor een laatste extra laag bruine kleur, zwemmen, en lekker genieten van ons fijne resort. We lunchen en dineren aan het strand en genieten voor de laatste keer van deze heerlijk omgeving, wat een rust, we zouden gemakkelijk nog een klein weekje er aan vast willen plakken. Helaas, aan alle mooie dingen komt een eind!

Dinsdagmorgen, het wekkertje gaat om 06:30 uur, maar we zijn al wakker door het harde matras. Onze koffers hadden we gisteren al klaar voor vertrek gemaakt, na een snelle douche begeven we ons dus snel naar het luxe ontbijtje aan het strand. We nemen er na afscheid van onze fijne cottage, de ontzettend vriendelijke crew can het resort, en stappen met gemengde gevoelens de taxi in naar het vliegveld. Na een klein uurtje vliegen komen we aan in Saigon, waar we snel een luggage locker room opsnorren om daar onze bagage te droppen. Onze vlucht naar Hongkong vertrekt pas om 19:15 uur, we zijn niet van plan om 7 uur op het vliegveld door te brengen. We pakken een taxi naar de Ben Thanh market, om wat laatste shopinkopen te doen. Het is ontiegelijk warm in Saigon, stukken benauwder dan op Phu Quoc. Na een uurtje op de markt houden we het voor gezien en zoeken het Rex Hotel op, die een roofterrace heeft met mooi uitzicht. Daar doen we een drankje, en besluiten er na in een nabijgelegen shopping mall nog wat rond te kijken, zolang we maar airco hebben dan trekken we het wel. We struinen nog wat winkeltjes af, en slenteren er na door naar ons favo café/restaurant, Hard Rock. We drinken en eten hier wat en pakken rond 16:30 uur de taxi terug naar het vliegveld.

Onze Azië-reis is nu definitief op z'n eind gekomen. We hebben het geweldig gehad, prachtige ervaringen en indrukken opgedaan. Genoten van het land, de mensen en vooral ook van elkaar. Het was alles wat we ervan verwacht hadden, en nog meer. De maand is voorbij gevlogen, sneller dan we wilden. Maar hoe fijn we het ook hebben gehad, aan alles komt een einde, en we vinden het stiekem ook weer fijn om terug naar ons huisje, onze familie en vrienden en vertrouwde ongeving te gaan. Gelukkig hebben we nog vrij tot maandag om te acclimatiseren, na te genieten, en onder het genot van een chique diner bij The Harbour Club met zijn tweetjes nog eens te proosten op een supermegageweldiggave vakantie!

1. Pappa/elly:
    11 maart 2014
    wat overweldigende herinneringen zullen jullie aan deze reis overhouden.
    het is een cliche: maar aan alles komt een einde jammer dat zulks ook voor de leuke dingen des levens geldt. goeie reis terug en we horen van jullie!!!
  2. Esther:
    11 maart 2014
    Wat heerlijk dat jullie weer terugkomen. FF knuffelen. Wij zijn zo blij dat jullie het geweldig hebben gevonden....stel je voor.....dan hadden we nog jaren moeten horen dat we niet zo overdreven enthousiast over Vietnam hadden moeten doen. Jullie hebben dezelfde reis gemaakt, maar het helemaal op jullie eigen manier beleefd en dat is goed! En het allerbelangrijkste...waar je ook bent ter wereld: dat je het samen zo leuk hebt.........kus en bedankt voor alle reisverslagen, mamma en Jan.
  3. Robert Meuldijk:
    12 maart 2014
    Ik hoor net van ferenc dat ze geland zijn, 6.30 uur.
    Woensdag 12 maart.
    Nu richting schiphol en ze in de armen sluiten.
  4. Mamma:
    13 maart 2014
    Fijn dat jullie weer veilig terug zijn...Dat zal wel wennen.worden..
    En wij thuisblijvers zullen jullie verhalen missen!!
    Laat gauw iets van jullie horen xx OMA